مردم تخارازنحوه ی برخوردمحافظین امنیتی تعمیرولایت شاکی بوده،میگویند:برای مراجعه به دفاترولایت بامشکلاتی روبرواند
جان محمدنبی زاده جان محمدنبی زاده

تخار:

 

شهروندان تخار،می گویند:بعدازحادثه ای که درتعمیرولایت بوقوع پیوست،تدابیرامنیتی به اندازه ای شدیدشده که آنان دررفتن به شعبات ولایت،بادشواری هایی روبرومی شوند.تعدادی ازباشنده گان نقاط دوردست ولایت تخارکه برای انجام برخی اموراداری،بیرون دروازه ی ولایت درانتظارکسب اجازه ی ورودبه دفترولایت ازسوی پولیس هستند،ازاینکه برای گرفتن یک امضاء بایدساعتها انتظاربکشندوبرخوردخشن پولیس را نیزتحمل کنند،شاکی هستند.

نورعلی باشنده ی ولسوالی رستاق میگوید:مدت6 روزاست که به مرکزولایت آمده ام وهرروزبه مقام ولایت تخارمراجعه میکنم.همه روزه مدت طولانی راپشت دروازه ی ولایت انتظارمیکشم وپس ازتحمل آزارواذیت مامورین محافظ ساختمان ولایت به بهانه ی تلاشی،   به دفتر والی صاحب داخل می شوم .اما هنوز نتوانسته ام عریضه ام را به امضای والی صاحب مزین سازم . این مشکل تنها مشکل نورعلی نیست. عده ی زیادی از مراجعین با این معضل دست و پنجه نرم می کنند.حتاروساومامورین دولتی نیزازاین امرمستثنی نیستند،آنان میگویند:حادثه ی انفجاردرساختمان ولایت،ارگانهای امنیتی رانسبت به همه کس ظنین ساخته است وچون،افرادی که موظف به تلاشی مراجعین هستند،ازآموزشهای لازم برخوردارنیستند،بامردم به شیوه ی نامناسب رفتارمی کنند.

انجنیر امام الدین شهریار رییس مخابرات تخار در  این رابطه می گوید: سالیان زیادی می شود که کشور در بحران بسرمی برد وماشاهد وقوع حادثات  بد هستیم که شهروندان را به کام مرگ می کشاند . بعداز ختم حادثه، بازرسی ها زیاد می شود ،درحدی که همه ی مردم رنج می برند. این رنج شامل حال همه می شود از بالا تا پایین . این  بازرسی های شدید بعد ازحادثه ،گره گشا نخواهد بود بلکه وقتی تاثیرات خود را خواهد داشت ، که مکلفیت ها با احساس مسولیت ها توام باشد . من فکر می کنم قبل از همه باید مدیریت را بهتر ساخت ،باید مسوولین کشفی واطلاعاتی بیدار تر وبا مسوولیت تر شوند واحساس خدمت گزاریشان تقویت شود .

 

درهیمن حال ،حاجی محمد ابراهیم بیکزاد مدیر استخبارات قومندانی امنیه ولایت تخار که به گفته ی خودش از دو هفته بدینسوبصفت رییس کمیسیون امنیتی ولایت نیزتوظیف شده  است ،باتایید همه ی مشکلات یاد شده می گوید: مااز تمام مشکلاتی که مردم با آنروبرواند،آگاهی داریم وبه همین منظورهم به مقام ولایت پیشنهادات وخواسته های مبنی بربهترشدن وضعیت موجود،داشته ایم اما تا هنوزخواسته هایمان برآورده نشده است .وی اضافه می کند:سربازان موظف در دروازه ی ولایت، باآنکه آموزش های لازم راندیده اند،امامورد اعتمادهستند که امید واریم بتوانیم به زودی آنان را تحت آموزشهای لازم قرار داده ،از مشکلات موجود بکاهیم .

مشکل دیگری که مردم تخارباآن روبرواند،کندی روند کارهای اداری ورسیدگی به عرایض مردم،به دلیل نبودجای کافی برای شعبات مختلف دردفترمقام ولایت تخاراست.

ذبیح الله که می خواهددریکی ازمکاتب ولسوالی درقد،بحیث معلم استخدام شود،میگوید:چندروزاست که برای طی مراحل اسنادتقررخود،به ولایت می آیداماآنقدردرشعبات ولایت ازدحام وجودداردکه موفق نمی شود اسنادش راطی مراحل نماید.وی میگوید: وقتی تعمیر اصلی ولایت آباد بود ،هیچ یک از مر اجعین با اینگونه مشکلات روبرو نبودند.

مراجعینی که ازازدحام موجود دردهلیزکوچک مقرفعلی ولایت کلافه به نظرمی رسند،ازمعطل ماندن کارترمیم تعمیرولایت ابرازنارضایتی کرده،می گویند:اگراین تعمیردومنزله،هرچه زودتربازسازی شود،هم رفت وآمد مراجعین بادشواری همراه نخواهدبودوهم ازدحام کمترشده وکارهای مردم زودترصورت می گرفت.

شعبات مختلف ولایت که قبلا در یک ساختمان دو طبقه قرار داشت ، پس ازتخریب آن ازاثرانفجار،اکنون دریک تعمیر  چند اتاقه ی  مربوط به دفتر  ولایتی کمیسیون مستقل اصلاحات اداری وخدمات ملکی قرار دارد که صحن حیاط کوچک آن تنها برای ایستادن گارد های محافظ مقامات ولایت ودیگر مقامات که به دفتر والی ولایت مراجعه می کنند کافیست وجایی برای مردمی  که مرا جعین شعبات ولایت هستند ،وجود ندارد. اینست که مراجعه کنندگان ،هر لحظه توسط محافظین امنیتی مقامات ،به این سو وآن سو رانده می شوند تااینکه از این کار به ستوه آمده ودفتر والی ولایت را ترک می کنند .

عبدالجبارتقوا والی ولایت تخار ،بایاد آوری اینکه، وقتی در ولایت پروان خدمت می کرده، ویرانی های ناشی از یک مظاهره درتعمیر آن ولایت را در مدت یک ساعت ترمیم نموده ،می گوید: مخروبه ماندن مقر ولایت واقعا اسف انگیز است اما مصارف اعاشه واباطه ی هیات هایی که همراه با افراد معیتی شان بخاطر بررسی تظاهرات در تخار وبه تعقیب آن به منظور بررسی واقعه ی انفجار هفتم جوزای سال روان به تخار آمده بودند، کمر شکن بوده وما دیگر پولی برای ترمیم ساختمان ولایت نداریم .

آقای تقوا می افزاید:چندین بار موضوع ترمیم دفتر ولایت را به مرکز طورکتبی پیشنهاد کرده وعلاوه بر پیشنهادات کتبی ،طور تلیفونی نیز، کنایه وار به مقامات ذیربط گفته است که: تا چه وقت باید تعمیر ولایت به شکل موزیم جنگ باشد ؟ اما تاکنون تخصیصی بدین منظور به ولایت تخار مواصلت نکرده است .وی می گوید که مصمم است بودجه ی ترمیم این ساختمان را از طرق ممکن بدست آورد تامشکل مسولین ومردم تخار از این ناحیه حل گردد.

 

شهروندان تخارمی گویند:اگر مسوولین هرچه زودتربه این مشکل پایان ندهند،عدم دسترسی آسان مردم به دفاتردولتی،موجب فاصله گرفتن آنان ازدولت خواهدشد.


August 14th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها